Jag heter Axel och jag har arbetat i snart 9 år som tåg reparatör/felsökare.
Jag valde mitt yrke på grund av
Det var en slump, jag blev uppringd av en bemanningsfirma.
Jag har följande utbildning
Gick bilmekaniker på gymnasiet och sen har jag fått en massa interna utbildningar på Euromaint.
Denna utbildning krävs för mitt yrke
El / Teknisk / Mekaniker
Detta är fördelarna med mitt yrke
Stor variation, man gör aldrig samma sak två dagar i rad. Det finns många olika sorters system på tåg så man får jobba med väldigt olika saker.
Detta är nackdelarna med mitt yrke
Det kan vara tungt ibland och man brukar vara rätt trött efter jobbet, man får se det från den ljusa sidan (se det som träning).
Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
På morgonen möts vi av vår arbetsledare och får jobb tilldelade till oss, arbetsledaren förklarar övergripande om samtliga jobb med tanke på att jobben kan krocka med varandra. Vi snackar igenom hur vi ska göra och vad som ska åtgärdas först. Mot eftermiddagen så snackar vi med arbetsledaren och berättar vad vi har hunnit göra och vad vi inte har hunnit/kunnat göra, samt berättar anledningen till varför vi inte har hunnit/kunnat göra vissa saker. Det kan vara allt ifrån att det krockade med ett annat jobb till att vi inte hade rätt material hemma. Det sista vi brukar göra innan vi går hem är att rapportera/fakturera det jobbet vi har utfört. Det innebär att vi tar bort skador ur ett datasystem där vi också rapporterar av material samt tidsåtgång för varje jobb.
Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Det finns väldigt mycket utbildning på tåg och flera olika typer av tåg så det finns oändligt med saker att lära sig.