Jag heter Eva ohag har har jobbat i 20 år som ekonomiassistent- kundreskontra
Jag valde mitt yrke på grund av
Det var en ren slump att jag halkade in på denna banan.
Jag har följande utbildning
Från början undersköterska, sen läste jag vidare till receptionist. Jobbade inom reception via Poolia som konsult men hamnade sen på ordermanagement som konsult på Ericsson. Lärde mig en hel del om orderhantering och fick chansen att läsa företagsekonomi på ABF tror jag. Sen blev jag uthyrd som ekonomiassistent att hålla på med leverantörsfakturor. Tog beslut om flytt från Linköping till Stockholm år 2003 och hamnade då som konsult på Euromaint för att hålla på med leverantörsfakturor. Blev anställd i april samma år och fick sedan flytta över till kundreskontran och fakturera kunder m.m. Jag har även varit en sväng på kommunikation under tre år men efter en omorganisation är jag sedan många år tillbaka på kundreskontran.
Denna utbildning krävs för mitt yrke
Ekonomiutbildning på gymnasienivå
Detta är fördelarna med mitt yrke
Mycket stillasittande framför dator.
Detta är nackdelarna med mitt yrke
Boksluts-/ budget-/prognosprocessen kräver att du måste vara tillgänglig under givna perioder i månaden eller under året.
Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
Läsa mail, fakturera kunder, skicka påminnelser, skicka räntor, göra inbetalningar. Ringa runt till kollegor och fråga varför en del kunder inte betalar. Jag kollar upp kunder via UC och ser hur de ligger till med sin ekonomi.
Vidare är jag fackligt engagerad så jag har även en del att göra där.
Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Jag har fått vara med och sätta upp vårt nya affärsdatasystem LN som jag numera ska vara med och uppgradera. Jag har även fått lära mig mer om produktion vilket gör att jag hjälper till en del i kontrakten med att ta fram underlag och siffror.
Övrigt intressant/att tänka på med mitt yrke är
Mycket är vad du gör det till. Är du driven och nyfiken finns det hur mycket som helst att lära dig.