Bankrådgivare - Maria
Jag är 36 år och har arbetat som bankrådgivare i 5,5 år. Innan dess arbetade jag extra med försäkringar under min studietid. Jag arbetar idag på Länsförsäkringar Uppsala.
Jag valde mitt yrke på grund av…
I första hand för att jag kommer i kontakt med så många olika sorters människor! Jag ger råd om vardagsekonomi och sparande som är en viktig del i människors liv.
Jag har följande utbildning
På gymnasiet gick jag en företagsekonomisk linje i tre år sedan läste jag språkteknologi och allmän lingvistik på Universitetet.
Denna utbildning krävs för mitt yrke
Vi som jobbar som bankrådgivare har olika utbildningsbakgrund. Det viktigaste är att du har en stor drivkraft och ett intresse för att sälja! Vi utbildar oss kontinuerligt eftersom man behöver lära sig nya regler och produkter hela tiden.
Detta är fördelarna med mitt yrke
Människokontakten! Den största fördelen är att jag som rådgivare kan ge människor möjligheter så att de kan nå sina egna drömmar och mål att gå i uppfyllelse.
Detta är nackdelarna med mitt yrke
Att jag ibland känner sig otillräcklig och inte kan hjälpa kunden i så stor utsträckning som jag önskar.
Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
Det första vi gör på morgonen är att gå igenom våra kalendrar och planerar in dagens möten både per telefon och fysiska möten. Planeringen och fördelning av arbetet är väldigt viktigt då det lägger grunden för att kundmötet ska bli så bra som möjligt.
Förutom våra kundmöten tar vi hand om olika förfrågningar som kommit in via mejlen eller ringer upp kunder som vill ha lånelöften och behöver få kontakt med banken.
En annan viktig del av vårt arbete är att dokumentera alla kundmöten i olika affärssystem.
Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Det finns massor! Det är bara du själv som sätter gränsen. Du kan diplomera eller licensiera sig på olika sätt via interna kurser.
Övrigt intressant/att tänka på med mitt yrke är
Jag tror man behöver vara en stresstålig och empatisk person som kan sätta i en annan persons situation. Då får man till ett bra kundmöte!