Egentligen var det en slump att jag hamnade i ”reklambranschen”. Från början var jag inställd på att bli polis och rättade min utbildning efter det. Men efter att ha fått ett negativt besked från polisen – för dålig syn – så fick jag tänka om. Jag funderade ett tag på att bli idrottslärare, men efter ha haft ”fria aktiviteter inom idrott” för elever i åk 4-6 så fick jag tänka om även där. Jag insåg rätt snabbt att gympalärare var inte heller min grej.
Efter gymnasieskolan så fick jag en projektanställning som ”textinkodare/sättare” på en mindre reklambyrå. I takt med att jag lärde mig mer fick jag så småningom en anställning på byrån. Där fick jag lära mig allt som hade med reklam att göra. Från början fanns inga mac:ar eller pc, utan då gjordes texter i en fotosättningsmaskin och allt montage skedde på ett ljusbord där man arbetade med en skalpell, dvs traditionellt originalarbete.
Efter ett mellanår som kanslist på en idrottsförening, fick jag anställning hos min nuvarande arbetsgivare. Här har jag hand om produktionen av kataloger. Mina arbetsuppgifter innehåller allt från kundkontakter, korrekturläsning, layout av sidor, bildredigering, kontakter med repro/tryck.
Gymnasieutbildningen jag har i grunden är 2-årig ekonomisk linje. Därefter har jag kompletterat med ett flertal utbildningar inom layout och bildbehandling.
För mitt yrke krävs det på gymnasienivå t ex Medieprogrammet, Grafisk kommunikation och Tryckteknik. På högskolan kan man läsa bl a grafisk teknik eller medieteknik. Det finns även KY-utbildningar att söka.
Fördelarna med mitt jobb är att jobbet är fritt. Det innebär att jag själv kan planera min dag och tid (så länge jag håller deadlines!). Mitt yrke innehåller många delar som gör att du inte sitter och gör samma sak hela tiden. Datorn är mitt arbetsredskap och är en förutsättning för mina arbetsuppgifter.
Nackdelarna med mitt jobb är att det kan bli rejält stressigt mellan varven. Eftersom tryckpressarna inte väntar på en, så kan det bli en del övertid. En del uppgifter kan vara enformiga, men måste trots allt göras.
En typisk arbetsdag hos mig är: Jag börjar med att kolla mailen, eftersom mer eller mindre allt material jag får kommer via denna kanal. Om jag fått några nya sidor som ska göras, så fixar jag till dem. Det kan vara allt från att redigera text, bilder samt layouta sidan. När det är gjort ska det skickas korrektur till kunden, som i sin tur lämnar ändringar till mig. Ändringar kan skickas fram och tillbaka många gånger innan sidan är klar.
Det blir mycket kundkontakt för min del, eftersom det är mig de kontaktar när de har frågor om bilder och layout.
När det är dags för tryckning har jag fullt upp med att göra omslag till katalogen, sidnumrera alla sidor samt hålla kontakten med tryckeri och repro. Vi måste också kontrollera så att allt stämmer efter att repron har gjort sitt arbete för att kunna lämna det slutgiltigt till tryck.
Jag gör även våra egna trycksaker, broschyrer och informationsmaterial.
Utvecklingsmöjligheterna på mitt jobb är små då jag jobbar på ett mindre företag där du egentligen inte kan gå vidare karriärsmässigt, däremot så kan du utvecklas inom ditt yrke.
Om jag istället hade arbetat på en reklambyrå, så hade en Art Director varit nästa steg.
Detta råd vill jag ge:
Det är många som väljer att läsa media/reklam. Tänk på att det är tufft att få jobb inom denna branschen. Det är bra att komplettera med t ex fotokunskaper, jobba med webben.