Platsannonser, arbetsförmedlingen… idag sker en stor del av rekryteringarna och headhuntingen av kompetent personal via yrkesnätverket LinkedIn. Här är fem tips på hur du vässar din profil för att få drömjobbet!
- Fullständig profil
Se till att du har en fullständig LinkedIn-profil. Din sida är ett digitalt CV som måste uppdateras. Om du är intresserad av nytt jobb, kryssa i att du är ”open to new opportunities” i din profil. Det syns inte öppet på din LinkedIn-profil men rekryterare, som har rekryteringsversionen av LinkedIn, kan se att du vill ta emot jobbförslag. - Beskriv och ge exempel
Din jobbtitel säger inte om vad ditt jobb verkligen innebär. Lägg till en kort beskrivning under varje jobberfarenhet du har, beskriv arbetsuppgifter och vad du har bidragit till (exempelvis ökad försäljning, en ny hemsida, en broschyr eller liknande). Om du har t ex jobbat med försäljning, skriv mer ingående om vad för sorts försäljning du har sysslat med. Du kan också ladda upp intyg, utmärkelser eller liknande från varje arbetsgivare. - Svenska eller engelska?
Det beror på vilken arbetsmarknad du är intresserad av. Vill du arbeta utomlands – skriv på engelska! Men om du säkert vet att du vill arbeta på svenska, för ett svenskt företag, finns det ingen orsak till att skriva på något annat språk. - Skapa kontakter med rätt personer
Antalet kontakter på LinkedIn har ingen betydelse. En bra LinkedIn-profil handlar snarare om att ha rätt kontakter. Vilka företag är du intresserad av? Vilka kontakter kan hjälpa dig i ditt jobbsökande? Skapa kontakt med dessa personer och skicka samtidigt ett kort meddelande där du förklarar varför du skickat en kontaktförfrågan (t ex ”Hej, jag är nyfiken på ert företag och följer gärna dina uppdateringar här”). Fokusera på kvalitet, inte kvantitet. - Komplettera med ett personligt brev
En bra profilsida på LinkedIn är grunden, men om det är du som aktivt söker ett jobb bör du komplettera ditt digitala CV med ett personligt brev. I det personliga brevet berättar du mer om varför du söker just den där tjänsten och vad du kan tillföra just det här företaget.
PS! Tänk på att rekryterare ofta googlar sina kandidater. Har du något publicerat i andra sociala kanaler som du inte vill att en rekryterare ska ta del av, se då till att ta bort det eller ändra dina inställningar så att det inte ligger öppet!