Hur skriver man ett CV som sticker ut i mängden? Här är lite råd.
Anpassa ditt CV efter tjänst
Ditt CV ska vara kort och koncist – inte mer än två sidor långt. När du väl tagit fram ett CV där du samlat alla utbildningar och eventuella jobb, bör du anpassa det efter vilken typ av tjänst du söker till. Ta bort de meriter som är irrelevanta för just det här jobbet och lyft fram dem som visar att du är rätt person. Rada inte bara upp tjänster och arbetsuppgifter utan beskriv vad dina yrkesroller inneburit i praktiken på ett sätt som matchar det som efterfrågas.
Om du inte hunnit skaffa dig så mycket arbetserfarenhet än får du försöka visa på andra erfarenheter som visar att du lever upp till de egenskaper som efterfrågas. Du har kanske haft förtroendet att få passa någons barn regelbundet eller varit engagerad inom föreningslivet.
Less is more
Kanske känns det frestande att skriva hela sitt CV i versaler eller lägga på en massa färg bara för att CV:t ska sticka ut och ta för sig. Tänk på att smaken är olika och att ett enkelt men stilrent CV aldrig är fel.
Rensa bort slarvfel
Innan du skickar iväg ditt CV så kör det genom stavningskontrollen eller be någon du litar på att läsa igenom det för att hitta eventuella stavfel och andra grammatiska fel. Småfelen kan antyda att du är slarvig eller inte tillräckligt intresserad av tjänsten.
Logisk struktur
Det viktigaste är att ditt CV har en enkel och logisk struktur på informationen du skriver in så den som läser ditt CV får en överblick snabbt. Ett CV läses lättast om det bygger på tydliga rubriker och om informationen kommer i kronologisk ordning.
Mallar:
Bild
Är det alltid bra att ha en bild på sitt CV? Vad ska man tänka på? Här kommer några tips kring vad du bör tänka på!
- Fota från bröstkorgen och upp.
- Tänk på att ha en neutral, enfärgad bakgrund.
- Använd gärna dagsljus för att undvika konstiga skuggor, alternativt en lampa.
- Ha en lugn och neutral klädsel och frisyr.
- Välj INTE ett gammalt foto. Ta en nytt som speglar dig IDAG.
Måste man ha en bild på sitt CV? Nej, det finns både för- och nackdelar med att ha det.
+ Jobbansökan blir mer personlig och sticker ut från mängden.
+ Vi minns bilder lättare än text.
+ Ditt CV kan upplevas som mer seriöst och professionellt.
- Finns en finns risk för diskriminering.
- Förflyttar fokus från det viktiga (texten)
Videopresentation
En del vill ha en videopresentation i stället för ett vanligt CV och personligt brev eller som komplement för att lära känna dig som sökande mer.
- Stå gärna upp eller sitt med rak rygg när du pratar (då det ger ett bättre och mer avslappnat kroppsspråk)
- Prata lugnt och var dig själv (nästan som när du är på en fika med en god vän)
- Läs INTE helt från ett manus då det kommer att märkas och anses som oseriöst.
- Titta in i kameran när du pratar till din potentiella framtida arbetsgivare.
- Ställ upp datorn eller mobiltelefonen på ett stativ eller på något annat stabilt så att du undviker en slags "vlogg"-känsla när du väl ska filma dig.
- Var ärlig med vem du är.
- Berätta både om dina styrkor så väl som svagheter (ingen är perfekt och arbetsgivare ser gärna att man är självmedveten om båda sidor).
- Undvik slang, svordomar och annat som kan ge arbetsgivaren fel bild av dig.
- Var personlig men inte privat.
- Var INTE för långdragen och håll dig till det relevanta (arbetsgivaren behöver inte veta hela din livshistoria).
- Tempot ska vara lagom när du talar, ta naturliga pauser och var inte för monoton.