Kundstjänstmedarbetare

Kundtjänstmedarbetare är ett serviceyrke där du är företagets röst och ansikte utåt.

Kundtjänstmedarbetare är ansiktet och rösten utåt för ett företag. I yrket arbetar man främst med att svara på kundens frågor om olika produkter och tjänster. Bland dessa ärenden finns allt från frågor om annonser till hjälp med reklamationer. Kundtjänstmedarbetaren behöver vara serviceinriktad och bra på att kommunicera.

Arbetsuppgifter

Kundtjänstmedarbetaren har en bred roll där man både löser kunders problem, svarar på frågor och arbetar med att hitta rätt produkt eller tjänst för kunden. Arbetet sker oftast i team som jobbar mot gemensamt uppsatta mål.

Även om arbete med inkommande samtal är vanligast så förekommer det även att man både hanterar inkommande och utgående samtal.

För de som arbetar med inkommande samtal är rådgivning en vanlig arbetsuppgift.

Arbetsmiljö

Arbetsgivaren är oftast ett kundtjänstcenterföretag eller ett bemanningsföretag som anlitas av en uppdragsgivare. Arbetsplatsen brukar ligga långt ifrån den egentliga uppdragsgivaren, som på mindre orter eller i andra länder. Många kundtjänstmedarbetare jobbar för e-handelsföretag som inte alltid har en fysisk butik.

Utbildning

Yrket har inga formella utbildningskrav, men det kan vara bra att ha gått en gymnasieutbildning. Genomförd gymnasieutbildning mot det yrkesområde som efterfrågas av arbetsgivaren. Krav och önskemål på utbildning varierar beroende på inriktning inom kundtjänstverksamheten.