Som fritidsledare har du människors fritid som ditt arbete.
Det vanligaste är att fritidsledaren arbetar med ungdomar, men målgruppen kan också vara barn eller pensionärer.
Tillsammans ordnar man olika aktiviteter, allt från musik och sport till keramik eller dans. Fritidsledaren arbetar med att skapa gemenskap och trygghet i gruppen.
Fritidsledare är oftast anställda av kommuner och arbetar på skolor, fritidsgårdar eller kvartersgårdar. I dag är det vanligt att fritidsgårdarna delar lokal med skolan. Fritidsledare kan också arbeta på dagcenter med äldre eller hos olika föreningar, organisationer och företag.
Arbetsuppgifter
En fritidsledares arbete handlar om att erbjuda möjligheter till en aktiv fritid för till exempel barn och ungdomar eller äldre. På en fritidsgård eller kvartersgård arbetar man med de ungdomar som besöker gården på sin fritid eller under rasterna i skolan. I de fall man arbetar i anslutning till en skola kan det vara barn i mellanstadiet eller högstadiet som man arbetar med. Då leder man aktiviteter för dem under rasterna och efter skoldagens slut och under loven. Andra fritidsledare arbetar med barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning eller med personer med psykiska funktionshinder. Då stödjer och underlättar man för personerna att klara sig i samhället.
Initiativet till vad som ska hända kommer ofta från besökarna. Fritidsledarens roll är att stödja och coacha deltagarna i genomförandet. Det kan innebära att man tillsammans ordnar aktiviteter av olika slag, allt från sport eller friluftsliv till musik och måleri. På en fritidsgård kan man också anordna större arrangemang som disco eller resor såsom skidresor eller tivolibesök tillsammans med ungdomarna. Men i många fall handlar det om enklare aktiviteter som till exempel att spela spel, biljard, pingis, baka tillsammans eller se på film. En viktig del i arbetet är att finnas närvarande och prata med besökarna. Ibland kan arbetet innebära att man leder grupper med olika besökare som till exempel tjejgrupper på en ungdomsgård.
Fritidsledarens arbete är också förebyggande. Till exempel kan det handla om att vara en viktig del i arbetet mot mobbing och kränkande behandling. Genom att finnas till hands för ungdomar och lyssna och prata om funderingar de har kan man utmana och ifrågasätta beteenden eller åsikter som kan vara kränkande för andra.
En del av arbetstiden för en fritidsledare går åt till att samarbeta med andra som också kommer i kontakt med ungdomarna och barnen. Det kan till exempel vara personalen i skolan, kommunens socialsekreterare och fältassistenter, kvarterspolisen eller föräldrar. Tillsammans hjälps man åt med att arbeta för att skapa en trygg vardag för ungdomarna och fånga upp tidiga signaler på om någon behöver extra stöd.
Även inom äldreomsorgen finns fritidsledare, som har till uppgift att aktivera de äldre. Oftast arbetar de på kommunens dagcentraler. På dagcentralerna kan de som är äldre träffa sina vänner och lära känna nya människor. Besökare kan ägna sig åt tidigare intressen, men också lära nya saker. Besökarnas önskemål påverkar dagcentralens utbud av aktiviteter. Fritidsledarens uppgift är att ge besökarna stöd att finna meningsfulla upplevelser och aktiviteter.
Arbetet innehåller en del administrativa uppgifter. Det kan till exempel vara att utvärdera verksamheten, att följa upp den och jämför mot de mål som man har satt upp för arbetet. Ibland ingår även lokalvård och visst underhåll av arbetslokalerna i arbetsuppgifterna.
Arbetstid
Arbetstiden för fritidsledare kan vara förlagd till både dag- och kvällstid och helger. Deltidsarbete är vanligt inom fritidssektorn.
Arbetsuppgifter
En fritidsledares arbete handlar om att erbjuda möjligheter till en aktiv fritid för till exempel barn och ungdomar eller äldre. På en fritidsgård eller kvartersgård arbetar man med de ungdomar som besöker gården på sin fritid eller under rasterna i skolan. I de fall man arbetar i anslutning till en skola kan det vara barn i mellanstadiet eller högstadiet som man arbetar med. Då leder man aktiviteter för dem under rasterna och efter skoldagens slut och under loven. Andra fritidsledare arbetar med barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning eller med personer med psykiska funktionshinder. Då stödjer och underlättar man för personerna att klara sig i samhället.
Initiativet till vad som ska hända kommer ofta från besökarna. Fritidsledarens roll är att stödja och coacha deltagarna i genomförandet. Det kan innebära att man tillsammans ordnar aktiviteter av olika slag, allt från sport eller friluftsliv till musik och måleri. På en fritidsgård kan man också anordna större arrangemang som disco eller resor såsom skidresor eller tivolibesök tillsammans med ungdomarna. Men i många fall handlar det om enklare aktiviteter som till exempel att spela spel, biljard, pingis, baka tillsammans eller se på film. En viktig del i arbetet är att finnas närvarande och prata med besökarna. Ibland kan arbetet innebära att man leder grupper med olika besökare som till exempel tjejgrupper på en ungdomsgård.
Fritidsledarens arbete är också förebyggande. Till exempel kan det handla om att vara en viktig del i arbetet mot mobbing och kränkande behandling. Genom att finnas till hands för ungdomar och lyssna och prata om funderingar de har kan man utmana och ifrågasätta beteenden eller åsikter som kan vara kränkande för andra.
En del av arbetstiden för en fritidsledare går åt till att samarbeta med andra som också kommer i kontakt med ungdomarna och barnen. Det kan till exempel vara personalen i skolan, kommunens socialsekreterare och fältassistenter, kvarterspolisen eller föräldrar. Tillsammans hjälps man åt med att arbeta för att skapa en trygg vardag för ungdomarna och fånga upp tidiga signaler på om någon behöver extra stöd.
Även inom äldreomsorgen finns fritidsledare, som har till uppgift att aktivera de äldre. Oftast arbetar de på kommunens dagcentraler. På dagcentralerna kan de som är äldre träffa sina vänner och lära känna nya människor. Besökare kan ägna sig åt tidigare intressen, men också lära nya saker. Besökarnas önskemål påverkar dagcentralens utbud av aktiviteter. Fritidsledarens uppgift är att ge besökarna stöd att finna meningsfulla upplevelser och aktiviteter.
Arbetet innehåller en del administrativa uppgifter. Det kan till exempel vara att utvärdera verksamheten, att följa upp den och jämför mot de mål som man har satt upp för arbetet. Ibland ingår även lokalvård och visst underhåll av arbetslokalerna i arbetsuppgifterna.
Arbetstid
Arbetstiden för fritidsledare kan vara förlagd till både dag- och kvällstid och helger. Deltidsarbete är vanligt inom fritidssektorn.
Utbildning
Fritidsledare utbildas vid folkhögskolan och utbildningen finns på många platser i landet. Utbildningen är på två år och har olika inriktning vid de olika skolorna.
För att bli antagen krävs grundläggande behörighet för högskolestudier.
På vissa skolor krävs dessutom erfarenhet (praktik eller arbete) från fritidssektorn eller annat område som bedöms relevant för utbildningen och yrket.
På vissa universitet och högskolor finns det möjligheter att tillgodoräkna sig delar av fritidsledarutbildningen för vidare studier i ämnena pedagogik och sociologi liksom vissa studieprogram. Varje universitet och högskola avgör själva i vilken mån fritidsledarutbildning kan tillgodoräknas som en del i kommande studier.