”Du måste vara stresstålig, gilla att prata med människor och kunna samarbeta med alla.”
Ann Gunnarsson, servicerådgivare på Scania i Hovsjö
Vad gör du i din roll som servicerådgivare?
– Jag gör allt möjligt, är spindeln i nätet. Jag bokar in servicejobb på mail och telefon, eller från kunder som kommer hit. Det kan vara rutinjobb eller mer akuta jobb. Jag har hand om arbetsordrar och är länken mellan verkstadskillarna, verkmästaren och kunden.
Vad är roligast med ditt jobb?
– Allt! Om jag inte tyckte det var roligt skulle jag inte vara kvar här. Man måste trivas med jobbet, det är det viktigaste.
När var du riktigt stolt eller nöjd senast?
– Igår. Jag fick ett mail från en kollega som varit på kundbesök, där kunden uttryckt att de var jättenöjda med mig och oss. Det får vi höra ganska ofta; bara den här veckan har vi blivit bjudna på tårta och fikabröd flera gånger.
Vad är viktigt för teamkänslan på jobbet?
– Att vara positiv och hjälpsam; vi hjälper varandra så mycket det går. Om någon är på dåligt humör så brukar man berätta varför, då är det lättare att hjälpa varandra att må bättre.
Vad skulle du vilja säga till de som går fordonsprogrammet och funderar på att jobba som servicerådgivare?
– Du måste vara stresstålig, gilla att prata med människor och kunna samarbeta med alla. Ett intresse för fordon underlättar också.