Verkstadschef, Lecab i Arvika

“Det roligaste är när man får en riktigt svår nöt att knäcka”

Christer Max, verkstadschef på Lecab i Arvika

Du arbetar som verkstadschef på Lecab i Arvika, hur länge har du jobbat inom serviceorganisationen?

– Jag började 2002 som servicetekniker direkt efter gymnasiet. 2009 blev jag verkmästare och sedan 2014 har jag varit verkstadschef.

Vad gör dig till en bra verkstadschef?

– Jag månar om att vi ska ha en bra sammanhållning, vi har högt i tak och hjälper varandra när vi kör fast. Vi är ett litet team så vi jobbar nära varandra och alla kan rycka in där det behövs. Min roll är framför allt felsökning och att supporta teknikerna med problemlösning. Det roligaste är när man får en riktigt svår nöt att knäcka.

Vad är viktigt att tänka på för att bli en bra problemlösare?

– Man får vara ödmjuk och prestigelös. Ibland när man kör fast får man ”idiotförklara” sig själv; börja om från början och kolla så att man inte har missat något på vägen.

Du började som servicetekniker direkt efter gymnasiet, hur skulle du beskriva jobbet för någon som går på fordonsprogrammet idag?

– Man lär sig något nytt varje dag, du blir aldrig riktigt fullärd. Och nu står vi ju inför en jätteförändring med elektrifieringen också. Det blir aldrig tråkigt helt enkelt. Sen är det ju så på Scania att du kan börja som exempelvis servicetekniker och sen gå vidare till nästan vad som helst i och med att företaget är så stort.