Lokförare/Instruktionsförare

Jag heter Anton och jag jobbar lokförare/instruktionsförare på SJ AB.

Jag valde mitt yrke på grund av
Från början var det bara en slump då de hade förlängt ansökningstiden och jag precis muckade från lumpen och funderade på vad jag ville göra. Jag tyckte att lokförare lät spännande och skickade in en ansökan. Dessutom lockade det att få ett jobb som det inte var flera års studier till.

Jag har följande utbildning
Gymnasieutbildning: flyg- och helikopterteknik, YH utbildning: förare av tåg 60 veckor. Samt vidare internutbildad för att utbilda andra lokförare.

Denna utbildning krävs för mitt yrke
För att bli lokförare så går man först en 44 veckor lång YH-utbildning, efter det blir man anställd på det företag man ska jobba på och får där ca två månader internutbildning på till exempel fordon, sträckor och platser. Efter det är man klar att börja köra själv!

Detta är fördelarna med mitt yrke
Fördelarna är helt klart att man får jobba självständigt och ha det yttersta ansvaret för tåget och dit man ska köra. Dessutom är det en förmån att få se naturen och olika städer under alla årstider och dygnets alla timmar!

Detta är nackdelarna med mitt yrke
För min egen del är det att behöva gå upp väldigt tidigt på morgonen ibland eftersom jag är en morgontrött person, men fördelarna väger tyngre.

Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
En vanlig dag börjar med att man kommer till jobbet och läser igenom om det dykt upp något nytt om exempelvis fordon eller sträckan man ska köra. Efter det går man ut till sitt tåg och klargör det. Det innebär bland annat att man testar bromsar och att allt är kopplat som det ska. När detta är klart är det dags att öppna dörrarna för resenärerna och köra dit man ska. Väl framme kan det vara så att man har rast för att sedan byta av ett annat tåg och köra det vidare hemåt och sluta för dagen.

Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Inom SJ finns många utvecklingsmöjligheter som lokförare! Man kan framförallt bli körlärare och ta emot elever som har sin LIA under sin YH-utbildning. Man kan även bli instruktör och utbilda förare på fordon och säkerhetsbestämmelser och regler. Det finns även andra uppdrag som kan innebära att man får testköra nya fordon eller testa ny teknik som ska underlätta och förbättra arbetet som lokförare.

Övrigt intressant/att tänka på med mitt yrke är
För att bli en bra lokförare behöver man vara socialt utåtriktad, framförallt om man ska köra persontåg. Man träffar mycket folk och får svara på frågor. Det underlättar även om man är tekniskt intresserad eftersom man får lära sig felsökning och åtgärder vid fordonsfel för att kunna ta sig vidare om olyckan skulle vara framme. Det är spännande och kul att jobba inom järnvägsbranschen då det kommer nya fordon och ny teknik tas fram hela tiden. Dessutom är detta det miljövänligaste alternativet att resa på som är bra på alla sätt för framtiden!