Att plugga och sen jobba utomlands är en dröm för många. Vi pratade med Elisabeth som berättade om sin väg till att bli civilingenjör i Montreal!
Vad gick du för program i gymnasiet och varför?
Jag läste internationellt naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag valde programmet eftersom jag alltid varit intresserad av att lära mig språk. Det internationella programmet inkluderade C-kurser i både svenska,engelska och ett tredje språk, vilket i mitt fall var franska. Det ingick dessutom en fyraveckorspraktik i utlandet som jag spenderade i New York med hjälp av egna kontakter.
Vad gjorde du efter gymnasiet?
Direkt efter gymnasiet åkte jag till Paris för att studera franska i fyra månader. Jag valde att åka till Paris för att förbättra min franska men också för att få ett miljöombyte. I Paris lärde jag mig mycket, inte bara franska utan även att leva på egen hand i ett främmande land.
Hur var det att plugga i Frankrike?
Jag hamnade i en ganska avancerad grupp vid Sorbonne och min skolfranska var knacklig till en början. På min första "dictée" fick jag noll poäng som resultat. Med tiden blev det lättare och mitt avgångsbetyg var hyfsat. I Paris finns det många svenskar som pluggar franska. Det är roligt att träffa andra svenskar i samma situation men det gör det svårare att träna franskan. För att förbättra min franska vid sidan av lektionerna jobbade jag extra som servitris på kvällarna.
När du senare började läsa till civilingenjör, var det svårt/roligt?
Jag började läsa till civilingenjör i industriell ekonomi vid Lunds Tekniska Högskola ett år efter att jag tagit studenten. Jag valde industriell ekonomi eftersom det är en utbildning som ger både teknisk och ekonomisk kompetens. Många civilingenjörer i industriell ekonomi jobbar i gränslandet mellan teknik och ekonomi, t ex som projektledare på ett industriföretag eller managementkonsult. Själv valde jag att läsa en inriktning mot finansiering och risk som innebar kurser i matematisk statistik och finansiell ekonomi. Det är ett ganska högt tempo på civilingenjörsutbildningen och till en början var jag lite tveksam om jag hade valt rätt. Såhär i efterhand är jag nöjd med mitt val.
Du jobbar ju i Montreal i Kanada. Hur hamnade du där? Är det svårt att få jobb som ingenjör?
Jag läste sista året på min civilingenjörsutbildning i Montreal via ett studentutbyte. Jag trivdes så bra efter mitt år att jag bestämde mig för att stanna och skriva mitt examensarbete i Montreal. Efter examensarbetet blev jag erbjuden en tjänst som riskanalytiker. Montreal är en tvåspråkig stad där de flesta tjänster kräver att man talar både engelska och franska flytande. På mitt jobb använder jag både engelska och franska dagligen. Som svensk kan det vara krångligt att få en anställning i Kanada eftersom man behöver arbetstillstånd för att få lov att arbeta. Utan arbetstillstånd är det i princip omöjligt att få jobb om man inte råkar ha några bra kontakter. Mina kurskamrater som valt att stanna i Sverige eller i Europa har däremot haft det väldigt lätt att få jobb. De flesta har fått intressanta ingenjörstjänster nästan direkt efter (eller t o m innan) examen!
Vad gör du i ditt arbete mer konkret?
Jag arbetar som riskanalytiker på börsen. Det innebär att jag räknar ut riskparametrar för olika derivatprodukter för att på så sätt säkerställa att marginalerna är tillräckliga. Jag arbetar dessutom på olika projekt t ex lansering av nya produkter.
Vad är viktiga egenskaper för en ingenjör?
För att passa som ingenjör behöver du tycka att det är roligt att lösa problem och jobba med projekt. Ingenjör passar någon som är nyfiken, idérik, tycker om utmaningar och har ett logiskt tänkande.